Followers

Saturday, December 27, 2008

Truffles Choc Ball


Accidently happen... sebenarnya kek dalam truffles tu adalah kek seketui yg aku buat tempohhari. Kalau korang ingat lagi, kengkononnya kek tu aku nak decolah bagai. Tapi sudahnya, inila kejadian sebenar. Camne leh jadi camni eh? Apalagi... mestilah virus malas mendeko dtg menyerang. Hahaha!!! Aku buat dalam dua versi - satu aku golek dengan coklat rice dan satu lagi aku golekkan dengan badam hancur.

Huhuhu dak Hana... dia beria2 nak tgk aku mendeko kek seketui tu tp udahnye ini yg jadi. Tapi xpela kan... Hana xde... dia g bercuti... cuti2 Jepun! Hehehe Semoga Hana & family bergumbira & selamat kembali memblogging & main masak2 semula dengan kite sume...

Jadikanlah ini sebagai pengajaran ye kawan-kawan. Kalau agak2 ada kek yg tak habis tu jgnlah terus 'pum' dlam tong sampah. Walaupun kek tu kek vanila... (tp tang ni kene gunakan kreativitilah klu nakkan rasa coklat). Selain dari leh buat truffles ni, boleh juga buat bende lain mcm jadikan base cheese cake ke, wat tiramisu kek cam resipi kak umi-e kat MyR tu boleh... Jangan membazir... tp kene jugaklah tengok keadaan kek tu ye...klu dah bkulat & 'acem' baunye mmg sah2lah kene buang jugak. Kang sakit perut, saman aku lak! Wakaka

Bahan-bahan
Kek coklat
Mentega tanpa garam (Aku letak jem strawberi)
Coklat Rice / Badam hancur
Kismis (Kalau suka - Optional)
Cawan kertas

Cara-cara
Ramas kek coklat. Gaulkan sebati dengan mentega. Bentukkan bulat2 dan golekkan bersama coklat rice / badam hancur hingga rata di permukaan choc ball. Letakkan dalam cawan kertas. Boleh terus dimakan atau makan ketika choc ball sejuk - simpan dalam peti sejuk.

3 comments:

*MaMa HeRdA* said...

ko ni rajin tul masak yer..alhamdulillah..

♥ Eda ♥ said...

wahhh bagus gak idea ko ni..nampak cantiks lak tu..hehe

Fiza Nordin said...

her, eda...terima kasih..

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)