Followers

Sunday, January 18, 2009

Egg Tart


Buat tengahhari tadi tapi sekarang baru ada mood nak masuk n3. Bukan malas kerana apa... tp lebih pada sakit hati. Geram dengan tenet yang asyik padam jek... rase nak je baling bende alah ni ke dinding. Tapi kang nyusahkan aku jugak. Jadi dalam geram2 tu, sabo jugaklah... mujur banyak instighfar tadi, heeee... Ini pun ada rase nak ngamuk gak. Belum sampai 15 minit aku on9 tapi dah 3 kali aku tekan butang 'connect' tu. Grrrrr!!!!

Ni percubaan kali ketiga buat egg tart atau dalam bahasa Melayu tat telur, hahaha... Dua kali yang pertama aku guna resepi untie Yochana dan kali yang ke3 ni saje nak try resepi kat MyR oleh Zlinda. Ok gak... sedap... thanks pada tuan punya resepi. Tapi manis di tekak aku... itu pun aku dah kurangkan gulanya. Kalau lain kali buat, kene kurangkan lagi...

Bahan-bahan

* bahan utk crust : 2 cawan tepung gandum
* 1/4 cawan gula halus
* 1/2 teaspoon baking powder
* 1/4 teaspoon garam
* 1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)
* 2 biji telur
* bahan utk filling : 1 cawan susu cair
* 4 biji telur
* 1 cawan gula halus
* 1 cawan air
* 1 tbs tapung kastard
* ½ tsp vanilla essence

Cara-cara

1. Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
2. Masukkan butter. Sebatikan.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.
4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
6. Tekan2 doh ke dalam bekas tart/pie. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.
7. Bakar dlm oven. linda agak2 jer temp dia. huhu. agak2 nmpk mcm dah kekuning orangean tuh masak la tuh! hihi. tunggu sejuk baru potong tau!

7 comments:

TuYa said...

wajib dicuba resepi tu...hubby tuya setiap kali g kedai roti mesti dok cari tat telur ni..ska sangat dia..pas ni leh la tuya cuba..mesti dia suka..x yah beli dah..hehehheh..

Fiza Nordin said...

tuya,lebih baik buat kalau ada yang suka lebih2 lagi kalau untuk suami tsayang.klu beli pun bukan murah kan...dan bukan cukup makan seketul je...

Syafa said...

k.za..satu ketika dulu aku amat menyukai dan meminati egg ketat ni...kahhh..tapi skrg dah besar2 ni rase tekak x leh trima..hehe..tapi ape2 pun yg hasil dari air tgn ko..mmg x mengecewakan ..baik dari segi rupa mahupun rase nyer..hehehhe...keep up your good job!!

Fiza Nordin said...

sya, thanks...aku dulu2 tak penah rase & biler tgk pun x tingin nak makan.sejak 2 menjak ni baru pandai nak makan.percaya atau tak...sblm aku buat sendiri, aku TAK PERNAH beli kat kedai nu...bile aku dah rase dr air tangan aku,pantang nampak lak kat kedai tu nak saje...bukan ape...aku nak rasa yg org punye compare ngan resepi yg aku dah penah buat....

CT Delima said...

emm..k.ct duk jeles jer tgk egg tart ni...mulut sakit nk makan lah fiza..tapi sedap kan mkn egg tart ni time hangat2 gitu hehehe

A.I said...

Laki aku sepesen ngan laki si tuya!!! mmg feberet laki aku ni.. ;)

Fiza Nordin said...

k ct, ciannya kene ulser...mmg sakit kan...tunggulah dah baik sikit baru buat & feelin' sikit nak makan...

ai besan,abg kaman suke eh...laki aku, jgnkan pandang sebelah mata, tak pandang langsung. cis!!!memilih sungguh dia...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)