Followers

Wednesday, April 29, 2009

Aneka Roti


N3 ni boleh dikatakan basi gak la... Sory ye kengkawan... Tapi taklah basi sangat sebab aku buat ni pagi semalam untuk breakfast aku, Boy dan Mierza.

Resepi asal dari Kak Asma tapi cilok dan terinspirasi di blog Hana. Thanks pada mereka berdua sebab merajinkan aku ke dapur. Tapi bab uli menguli aku serahkan kepada BM aku yang terchenta, heheheeee Si Boy (antu pizza) tu reserved 3 keping mini pizza. Sekeping dia makan dalam perjalanan ke sekolah dalam kereta dan dua lagi bekal dia masa di sekolah. So hari ni mama bagi dia duit belanja RM1-00 jek. Bila dah dibakar mmglah lembut roti ni. Even doh dia pun lembut jek. Aku buat 1/2 adunan je. Jom kite layan resepi ni...

500g tepung roti @ tepung high protein
220ml air
75g butter

100g gula

1 bj telur

1/4 sk shortening

1 sk bread softener
1 sk garam
4 sb susu tepung

1 paket mauripan (11g)


Aku gunakan BM. So aku masukkan je semua bahan2 dlm bekas BM tu dimulai dengan air dan bahan2 kering yg lain.
Kalau korang menguli tangan, masukkan air sikit2 sambil diuli sampai dapat doh yang sesuai.

Tips dr Kak Asma/Hana:
1) Yis dan garam jangan diletakkan berdekatan.
2) Nak naikkan doh - Panaskan oven beberapa minit. Masukkan doh. Biarkan naik 2x ganda. Lepas itu barulah dibakar mengikut arahan.

5 comments:

MamaFaMi said...

Gerammmmmm je tengok roti Fiza ni. Dahlah mama ni lama tak meroti!

el said...

amboi2...sekali kuar bermacam2 jenis mknan...hehehehe

pasni ape lak kak za woiii

FaizAmY said...

wah skrg smue food diet2 ni..eehehhe..sedapnye roti pizza tu..betuah anak2 ko kan kak pza..hari2 dapat mkn hasil air tangan ko..eehhe

Aymy With L♥ve said...

amboi, banyaknyer roti... :) smalam pun ayu meroti gakk...

Fiza Nordin said...

mamafami,
geram dgn roti tak pe...jgn geram dgn fiza ya udah heheheheeee

el,
sabaq no...one by one aku kuakan hahaha!!!

faiz,
alhamdulillah...thanks...semoga Allah swt sama2 merajinkan kite, amin...

ayu,
uh ye ke...samelah kite ek...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)