Followers

Wednesday, July 18, 2012

Blueberi Cupcake

As salam... lame x update... haish bukan lupa tp x bkesempatan + kena virus m 120%!
ok, sebenarnya nama resipi ni Blueberi Muffin tapi bile dah dibakar jadi cupcakes pulak... hihiii jadinye mintak ampunkan pada Kak Rinn Chan. Pepandai je kite tukar namanye, kannn...
Namun begitu aku suka dengan teksturenye yg lembut dan gebu. Muffin yg aku faham seharusnye bertekstur padat dan lembap. tapi yang ni tak..
Tak payahla panjang lebar berceloteh ye... tadak idea... mari2 aku kongsikan resipinye. Minta izin dari tuan punye dan teima kaih. juga terima kasih pada kak Norlie sebab aku gedek resipinye dr blog beliau...

bahan2
280g butter
240g gula caster
4 biji telur
2 sk esen vanila
250ml susu segar
*400g tepung gandum
*4sk baking powder
blueberi fillin secukupnye

nota:* aku gunakan tepung naik sendiri,baking powder tidak diperlukan.

cara2
- ayak tepung gandum dan baking powder 3x. ketepikan.
-pukul mentega dan gula hingga gebu.
-masuk telur sebij demi sebiji. pukul.
- masuk esen vanila dan susu segar. pukul lagi.
- kaup balik tepung dalam adunan sikit sikit hingga habis. jangan terlebih gaul.
*- isi dalam muffin cup separuh penuh. isi blueberi dan tutup semula dengan adunan 3/4 penuh.
- bakar 180c 25-30 minit atau sehingga mafin benar2 masak.

nota:* aku isi 3/4 penuh cup muffin dan letak blueberi filling. kemudian lorek guna lidi permukaan adunan.

Published with Blogger-droid v2.0.6

5 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tergoda.. tergoda... lama tak buat cupcakes ;-)))

nOOrsha said...

hmm sedapnye blueberry tu..yummy :)

Amie said...

comelnya... kita memang suka kalau bubuh blueberry!

Anna Qawina said...

nak..nak...simpan rsp dulu...

Fiza Nordin said...

terima kasih semua yg komen :-)

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)