Followers

Monday, July 23, 2012

Udang Goreng Mentega - Iftar 3

As salam...
Rasa dah ade, tapi rupe belum jadi seperti yg kami makan di restoran2 tu huhuuu! Malah terlebih garing pulak. Lame dulu (beberapa tahun lepas), last aku buat udang goreng mentega, masa tu pun tak menjadi. Malah kejadiannye lebih teruk dari ni. Masa tu memang aku rasa tobat nak buat lagi. Terasa nak makan, aku ajak en hubby p restoran dan order. hihihiii Tadi pun masa keluarkan udang dari dalam peti ais, aku ingat nak buat goreng tepung tapi tiba2 aje nak try test cuba buat ni... beberapa tahun berlalu, perasaan serik dah hilang agaknye...
Resipi aku tengok video kat Try Masak. Videonye aku x attach kat sini la ek... tapi aku kongsikan resipinya kat sini. Cuma kalau ikut resipi, ade lemon, ade oat tapi aku tak letak 2 bahan tu.

Bahan2
1) Udang sederhana besar - dibuang kulit (300g)
2) Telur - dikacau hingga pecah (2 biji)
3) Bijirin Oat (5 sudu besar)
4) Daun Kari (1 tangkai)
5) Cili Padi - dihiris nipis (5 biji)
6) Bawang Merah - dicincang (3 ulas)
7) Bawang Putih - dicincang (2 ulas)
8) Stok Ayam (1/4 cawan)
9) Mentega (3 sudu besar)
10) Serbuk Lada Putih (secukup rasa)
11) Gula (secukup rasa)
12) Garam (secukup rasa)

Cara2
Goreng udang dalam minyak panas selama 1 minit.
Angkat dan ketepikan.Kurangkan minyak dan masukkan mentega.
Setelah mentega cair, masukkan telur dan kacau rata.
Masukkan bawang putih, bawang merah, stok ayam, cili padi, daun kari, garam, serbuk lada putih, dan gula.
Apabila naik bau dan daun kari sedikit layu, masukkan udang dan bijirin oat.
Gaul sebati dan hidang.

Selamat Mencuba :-)

Published with Blogger-droid v2.0.6

2 comments:

nOOrsha said...

salam kak..selamat berpuasa..sedapnye udang goreng mentega ni..mkn panas2 ngan nasi kosong je da cukup :)

Qasey Honey said...

asslm kak Fiza...mmg sedapkan udang butter tu...QH pon dh penah buat juga...buat ratah gitu aje...tp jurai2 telur tu tetap xmjadi nk buat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)