Followers

Monday, September 03, 2012

Kuih Bakar Pandan


Morning, Assalamualaikum...
Masih belum terlambat rasanye nak ucap Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin kepada pengunjung blog ni...
Alasan biasa, kebizian melanda membuatkan blog tak terlayan.
Kuih Bakar Pandan, aku buat semalam untuk jamuan minum petang. Panggil kawan2 dari rumah lama, kawan2 alam maya, saudara mara dan teman2 yang berdekatan. Yang hadir semalam diucapkan ribuan terima kasih. Yang tak dapat datang, tak apelah. Mungkin ade hal lain dan kepada yang tidak terjemput, maaf diminta. Mungkin lain kali, Insya Allah. Doa2kan semakin murah rezeki, dapatlah buat lebih besar dan boleh dengan senang hati menjemput semua kenalan. Alhamdulillah....
Selain kuih bakar pandan dibuat semalam, juadah yang aku sediakan adalah cheese tart dan kek coklat. Sementara juadah utama seperti mee kari dan kuah lontong minta tolong kakak sulong yg duduk di Tmn Sri Bayu, Sepang buatkan. Aku rebuskan nasi impit. Nasi impit tu ade dua pilihan nak makan dengan kuah lontong atau kuah kacang dari satay yang en suami tempah dari Satay Kajang Hj Samuri. 
Alhamdulillah, jamuan berjalan lancar. Kepada yang hadir, harap segala kekurangan dapat dimaafkan. 
Ok, aku sharekan resipi kuih bakar pandan yang dah lame aku simpan resipinya. Hasil kongsian resipi Joayee @myresipi. Terima kasih banyak2. Bahan2 simple dan cara penyediaan yang ringkas. Itu yang aku suka sangat. Pernah buat sekali lama dulu dan puas hati dengan hasilnya. Hanya guna blender untuk satukan semua adunan tapi sebab aku buat sekali dua adunan, banyak, aku guna mixer. Rata juga dia....

Bahan2
2 cwn tepung gandum
3 bj telur
1 cwn gula
1 cwn jus pandan - aku guna 1sb pandan emulco + secawan air
2 1/4 cwn (450ml) santan - aku guna 200ml santan kotak + 250ml air
2sb butter
1/2 sk garam
pewarna hijau - tak letak sbb guna emulco
bijan - taburan

Cara2
> campurkan semua bahan. blend hingga sebati.
> panaskan oven. 
> sapu minyak/marjerin pada loyang.
> panaskan loyang dlm oven untuk seketika. keluarkan loyang sapu minyak/marjerin sekali lagi pada loyang. 
> tuang adunan dalam loyang. tabur bijan di permukaan adunan.
> bakar 180c - garing, masak dan kecoklatan.

Selamat mencuba dan bertemu lagi di lain n3
;) 

  

No comments:

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)